Alla inlägg under juli 2011

Av annica björnfot - 8 juli 2011 14:48

Allt har blivit lugnare här sen Linn försvann , trodde inte att en enda hund kunde göra så att det blev så livat,  så visst saknas hon  vi märker ju hela tiden att hon inte finns med oss. Men jag vet att vi gjorde rätt  så även om jag saknar henne så känns det bra .


Junior var ju undantagen tidigare när folk var här och titta på valparna  ( Inte undantagen = borttagen  utan  han var med men gick inte att välja )

Det är väl den valpen som jag själv hade kunnat tänka mig att spara , nu var det ingen som känndes fel av valparna utan alla kändes bra  men han  har det där lilla extra ¨som tilltalar mig  och han är riktigt smart den här lilla killen. I vilket fall som hellst har vi nu beslutat att sälja honom   och det har varit några frågor om valpar den sista tiden  men jag har nog svarat  "godag yxskaft "  för jag har som sagt inte kunnat bestämma mig om honom.   Han behöver komma till någon som vill göra lite aktiviteter  och inte bara bli en gulligulligull hund som får en koppelpromenad   för då tror jag inte han kommer att trivas.  Visst måste han klara det också  och det gör han   det är en riktigt  cool kille som kan koppla av  och som kan lägga sig och sova i sitt bås  antingen med andra hundar  eller ensam , han funkar väldigt bra med andra hundar  och är väldigt duktig på att läsa av  så han han  blir nog kanonbra med rätt träning.  Det gör inte ett dugg om det skulle komma en förstahundsägare  bara dom är öppna för lite  spår  - sök  träning  osv . Som ni vet tar ju inte det  speciellt mycket mer tid på en promenad att göra ett sök mitt i  så det är ju inget stort  förarjobb   men välbehövligt för lilleman.   Är någon curricossare  sugen så är detta en bra chans att få en bra hund , kom och fika och kika på honom vet jag. Jag tycker att han påminner ganska mycket om Morris  både till utseende och sätt   fast en något  lugnare upplaga .   Får chansen att jämföra i morgon  för då kommer  Maria ner med Morris som ska vara hos oss några dar medans  Matte förlustar sig i dom södra delarna av sverige  ,o))   På tisdag kommer dessutom  Joker för att stanna en vecka  när familjen far utomlands   så bara att hålla tummarna att Mmix INTE börjar löpa nu  när det blir 4 killar i familjen .


Idag  tinade jag upp en ungmås  och förberedde för lite vattenträning,  men blev lite vankelmodig  då jag inte tränat alls på fågel  tidigare i år.   Mmix tog fågel förra året vid 2-3 tillfällen då vi provade  och hon tog ju dessutom  en  levande hackspett ( som kom flygande rakt framförhenne   )  tog den och apporterade in den till matte  så vi kunde släppa den oskadda fågeln igen.    Junior har inte provat på fågel  men Jack tog ju den lilla ungen som störtade i valphagen tidigare i våras ,  phu  hur skulle jag testa  för att få bra start på alla    på land eller i vatten ???????

Beslutet blev på land    killarna ut i valphagen och Mmix in i träningshagen  där fågeln låg på backen och väntade ,  hon gick fram  nosade igenom  men inte en ansatts att ta upp  eller bära   och vid inkallning  släppte hon intresset helt och kom till mig ......   gick fram till fågeln  ropade in henne  och satte fågeln i munnen och berömde  då höll  hon  gick ett varv och kom till mig för avleverans .  gjorde ett nytt försök att  lägga ner fågeln   och  invänta ett greppande   men hon ville inte plocka upp  så nytt inläggande i munnen och en promenad med följsamhet runt i hagen  och sen  en bra inkallning  där hon vänligt levererade av som om det var det bästa i hela världen.   så för hennes del blir det upptagsträning på vatten   ev  i kväll  om vi hinner  för jag är så nyfiken på att se hur hon gör där .

Sen åkte Mmix in  och  Junior fick komma och titta på fågeln som låg på backen ,  beteendet var väldigt likt Mmixs   ett ordentligt undersökande men inget upptag  men när jag stoppade in fågeln i munnen  sprang han stolt ett varv runt med bra grepp  innan han kom in och levererade av ,  nästa försäk gick bättre  då tog han upp själv  och kom på inkallning   då var det dax att sluta med den träningen till Juniors  stora besvikelse ,  nu får nog fågelträning vänta till nästa år för jag vet nu att han tar   så det blir nog lite dummiapportering  med sök och avlämningsträning  för hans del.

Sist men inte minst var det Jack som skulle prova  och där var det full fart fram undersökning av fågel  och sen ett stadigt grepp och ett förflyttande av pippin ca 10 m längre bort där ny undersökning blev gjord , jag antar att han ville öka avståndet till dom andra hundarna och mig  så han fick kolla lite i fred, men när jag började gå därifrån  och visslade lite  så tog han upp fågeln och la sig någon meter bakom och följde snällt med mig . Vid inkallning var det inte några problem att få honom att komma ända fram  och inte heller några problem att få fågeln  även om det  klart syntes på hela kroppshållningen att han gärna hade haft den kvar ett tag till .  Ingen fågelträning på honom heller  resten av året  utan  dummiavlämningar och sök.  Eve kommer ner och hämtar honom  i slutet på veckan  och jag tror att hon kommer att bli riktigt nöjd med dom egenskaperna hon ser  för här finns det vilja - fart - intress  och massor med arbetsvilja,


så riktigt nöjd med dom svart/vita individerna i familjen     vi får väl se om det blir lite vattenträningng  i kväll    nu kom regnet  men det spelar ju inte så stor rolll   dessutom är det folktomt vid baden  under regn  så vi får se .


Av annica björnfot - 3 juli 2011 16:39

Ibland måste man ta tuffa beslut snabbt och ibland får man lite tid att tänka över dom. Denna gång gällde det Linn  som  är 11 år  döv  men världens härligaste  och med MASSOR av energi , väldigt social  och funkade bra med delar av flocken . Bruno och hon lekte trots att dom är i hög ålder bägge 2 och efter leken så gick dom åt varsit håll och nosade   men när bruno kom bakifrån utan att linn uppmärksammade det  så tog hon det som en påhopp när han satte nosen i sidan på henne och ville leka mera  så hon kännde sig inte helt bekväm med vuxna hundar och tyvärr inte heller med Bruno.  DÄremot var det full fart på henne med  Mmix  och valparna  men bara utomhus  inne blev det nog lite för trångt och ville hon vila vart det svårt att hitta en lugn skyddad vrå dit valparna inte kom  om alla var ute sammtidigt så hon fick ett sovrum där hon fick vara  när resten var ute i huset ,  hon fick naturligtvis egen visstelsetid med oss ute i huset också när valpar och Mmix sov   men hon ville vara med mera  och tyvärr var det ju inte möjligt eftersom hon vägrade dom andra hundarna tillträde till det rum hon befann sig i  ( vilket var detsamma som vi var i ) så hon blev pipig och skrikig  på ett sätt som hon inte varit tidigare  och nu under dom 2 sista veckorna  ville hon inte vara ute med  mmix o valparna längre heller ,  Så jättejobbigt eftersom hon dessutom var lite arbetsnarkoman  och ville  jobba  jobba  och sen jobba lite till. Att cykla 7 km i högt tempo  var inget problem trots hennes ålder och för 2 veckor sedan  gick hon ett viltspår som vi lagt  helt klockrent i perfekt tempo   i båda fallen  vila 10 min  sen gap och skrik för att få jobba mer ,  Med 5 hundar hemma är det tyvärr inte möjligt  och med en hund som inte kan vara ensam ens i ett rum för att hon inte hör att vi är i rummet brevid (utan tror att hon blivit lämnad )  en sådan hund går inte att omplacera heller  det är inte rätt mot  hunden alls att göra så  , så efter att ha pratat med hennes uppfödare  som varit med om samma sak ungefär  med hennes mamma  så tror ag att hon kanske börade bli lite senil och inte riktigt hade koll på vad hon hade gjort och vad hon skulle göra .  Då fattades det tunga beslutet att hon skulle slippa detta jobbiga med att bli lämnad ensam  så vi bokade tid på morgonen  för att ta bort henne.  Veterinären ordnade allt på ett helt underbart sätt som gjorde att det gick väldigt smidigt  ,  självklart  är det tragiskt och ledsamt  men det fanns inget som hellst inslag av otäckt  i det  för  dom tog emot oss utomhus med en filt  som vi fick sitta på  under ett träd i deras trädgård ,  hon fick den lugnande sprutan  och jag tog fram dom 2 medhavda köttbenen som hon la sig ner på filten och började gnaga på ,  där satt vi i ca 10 min  i lugn och ro  och hon åt ben precis som vanlig och var lugn och harmonisk brevid mig   och sen släppte hon bara benet och lade sig ner  och somnade  ganska djupt för jag såg hur ryttmiskt bröstkorgen rörde sig   och det var bara dom vanliga snarkningarna som saknades ,  Veterinären kom ut med den slutgilltiga sprutan  och  hon vaknade inte ens till när hon fick den utan försvann bara lite längre in i drömvärlden tills hon var helt borta  och allt var så lugnt  och fint   men vansinnigt  sorgligt . så nu har vi bara 4 hundar här hemma .

Det känns i hela atmosfären här hemma att beslutet var rätt  för det har blivit lugnare  då valparna sprang fram och tillbaks till linn hela tiden då hon var på sitt rum och "ropade" på dom  ( om hon ändå hade accepterat att dom och hon kunde dela yta inne ochså ,,,,,  men jag tror att hon var ganska trött  och började känna av sin ålder) 

Bruno och Mmix blev  också lugnare   så  ja  det var helt rätt  men jag saknar henne och tårarna rinner när jag ska skriva om det här . så nu går vi över till roligare saker


Andreas Java  och miniminisen Vega var här och vega var nog den minsta 3,5 månaders springer jag sett  ,  inte vacker  men väldigt charmig, det var jättetrevligt att träffa dom igen   och träna skulle vi ju   men det var inte mycket till fart i Java  så träningslusten försvann  ganska snart   ,  svaret på varför hon inte ville jobba utan bara gå och snusa kom kvällen innan   löp !!!!!!!!!!!   visst var väl det typiskt....    Men Andreas lämnade ett tips kvar här som jag ska försöka utvärdera ordentligt   funkar det som det är tänkt  blir det kanonträning  ,


nu ser jag fram emot  dom bokade spåren vi har   men jag undrar just om  vi kommer till pris  för  dom senaste träningsspåren har gått i  ett hiskeligt tempo  så kanske man får ta dom som lite tränings och motivationsspår här under juli månad   för att göra vissa andra prov/tävlingar i augusti  och försöka hitta tillaks till viltspåren  i höst igen ,,  vi får väl se vad det blir av det    men håll alla tummar  och sporrar för oss denna vecka    vi behöver det


Ovido - Quiz & Flashcards