Alla inlägg under januari 2011

Av annica björnfot - 17 januari 2011 23:10

KL 13.55 idag skrev jag föregående inlägg om bla  att en valp påminner om moa och att jag försöker undvika detta  ( hon gick upp alldeles för fort i vikt )  denna valp påminner en hel del om moa  vilket  för övrigt är trevligt då moa är en trevlig hund .  Men 35 min efter mitt inlägg  gick moa hastigt bort hemma hos sig i en hjärtinfarkt , Mia o Moa hade varit ute som vanligt igår och apporterat osv  och i morse var hon lite loj  och hade kissat inne vilket hon inte gjort sen valptiden.  Mia tog ut henne före jobbet  på en runda  och gick sen iväg men ringde hem till dottern som sa att Moa nog inte mådde helt bra , Mia gick hem från jobbet och Moa var lite slö  så  vet tid bokads till 17.30 på kvällen   men vid 14.30  så somnade hon bara in på hallgolvet . Familjen valde att åka till vet på utsatt tid i alla fall  och där konstaterades hjärtinfarkt.. Jag brukar inte skriva på det här sättet om något trist har hänt, men Moa var väldigt speciel för mig då hon var den första valp jag födde upp  och hon dessutom var ensam i kullen  så fick vi ett speciellt  band , hon var ju dessutom hos oss till 7 mån ålder innan hon flyttade till Mia som fodertik .   trots flytten till sigtuna  träffades vi första året flera gånger i veckan  så en alldeles speciell plats i hjärtat har hon .


men visst är det konstigt att precis nästan samtidigt som jag skriver om henne händer detta .  Just nu hoppas jag ju förstås att denna valp blir en moalockalike i temperamentet   men inte i viktuppgången  och sen hoppas jag att den kan simma  ,o)))   just nu känns det bara jobbigt  men jag vet att hon inte kunnde haft det bättre än hos familjen hon hade . 

Av annica björnfot - 17 januari 2011 23:10

KL 13.55 idag skrev jag föregående inlägg om bla  att en valp påminner om moa och att jag försöker undvika detta  ( hon gick upp alldeles för fort i vikt )  denna valp påminner en hel del om moa  vilket  för övrigt är trevligt då moa är en trevlig hund .  Men 35 min efter mitt inlägg  gick moa hastigt bort hemma hos sig i en hjärtinfarkt , Mia o Moa hade varit ute som vanligt igår och apporterat osv  och i morse var hon lite loj  och hade kissat inne vilket hon inte gjort sen valptiden.  Mia tog ut henne före jobbet  på en runda  och gick sen iväg men ringde hem till dottern som sa att Moa nog inte mådde helt bra , Mia gick hem från jobbet och Moa var lite slö  så  vet tid bokads till 17.30 på kvällen   men vid 14.30  så somnade hon bara in på hallgolvet . Familjen valde att åka till vet på utsatt tid i alla fall  och där konstaterades hjärtinfarkt.. Jag brukar inte skriva på det här sättet om något trist har hänt, men Moa var väldigt speciel för mig då hon var den första valp jag födde upp  och hon dessutom var ensam i kullen  så fick vi ett speciellt  band , hon var ju dessutom hos oss till 7 mån ålder innan hon flyttade till Mia som fodertik .   trots flytten till sigtuna  träffades vi första året flera gånger i veckan  så en alldeles speciell plats i hjärtat har hon .


men visst är det konstigt att precis nästan samtidigt som jag skriver om henne händer detta .  Just nu hoppas jag ju förstås att denna valp blir en moalockalike i temperamentet   men inte i viktuppgången  och sen hoppas jag att den kan simma  ,o)))   just nu känns det bara jobbigt  men jag vet att hon inte kunnde haft det bättre än hos familjen hon hade . 

Av annica björnfot - 17 januari 2011 13:55

det äts och smackas ganska ofta nu  för Salsa har så mycket mat att hon väcker dom ca 1gång/tim,  försöker ta ut henne ur rummet i perioder så dom små får lite längre sovstunder  och inte utvecklas till  Moa lockaliker  när hon var liten .  Får försöka minska maten igen men det är hon inte alls med på hon vill ha fulla ransonen  + en omgång till  ,o))  Har provat med lite fast föda  till 2 av minisarna idag  vom utrörd m mjölk  det gick sådär  ha ha  första o andra tuggan sög man ur mjölken och spottade ut vomen  men sen slank det ner.  Det är så försvinnande lite dom får så det gör varkden till eller ifrån  men att introducera det väldigt lugnt  och med dom minsta först brukar ge bra resultat vid matfatet senare.  


Sen vet jag att det finns "kunnigt" folk som påstår att det är bortkastad tid att vara social = ta på och gulla med  valpar under 2-3 veckor . Jag delar INTE den uppfattningen. Om man har en tik som accepterar att man sitter  i eller brevid lådan med en valp som man smeker och maserar  så hävdar jag bestämt att den känner igen detta senare och att det är possitivt för valpen att uppfatta händer och beröring som något possitivt .  Som tur är har jag väldigt toleranta tikar som allihop har insett att matte gärna är en del i det som sker i valplådan och dom låter mig få vara det . Ett bevis på att dom känner igen är att om dom är oroliga i lådan ( salsa kan tex vara på kissprom med husse  ) och jag lyfter upp den som gnölar  så kurar den ihop sig i handen och somnar ganska omg.  Skit samma om jag har fel eller rätt   jag trivs med det här sättet och tror på det  så jag kommer att fortsätta  gulla  ,o))


Nu har den sista i ledet av valpköpare  äntligen "klämt" ur sig  sin  arvinge  och det är många som fyllt på i familjen under 2010/2011

Stora grattis till er alla

Båtis familjen  fick en liten kille

Classicfamiljen  fick en liten kille

Pusselfamiljen  klämde till med 2 st på en gång  med fin fördelning på en av varje

Torefamiljen  fick en kille

och sist men inte minst  Elbafamiljen  en kille


Många pojkar blev det   så nästa hundträff står väl fotboll som en av punkterna  ha ha

sköt om er och era små

annica

Av annica björnfot - 10 januari 2011 06:41

nu har dom kommit,  det blev lite segt i början  men när dom väl började droppa ut så gick det undan  6 st på 2,5 timme .  sen dröjde det en timme till och nr 7 som var en dödfödd brun tik kom  som sista valp. Jättetrist att en valp går förlorad  men jag tror jag vet vad det beror på . På fred förmiddag  halkade Salsa när hon kom in  på vårat hallgolv  och slog i magen  troligen är det förklaringen  och veterinär tror att det var den valpen som orsakade "segheten"  innan valpningen kom igång.  Som sgt  tråkigt  men sånt händer.  Är istället jätteglad åt dom 6 fina valparna som ligger i lådan  och dom var jämna i storleken  det skiljde  70 g på minst och störst  .  Det blev  1 brun tik   1 svart tik  1 brun hane  och 3 svarta killar   så en av varje  ,o)))   inga baksporrar   ,



Alla verkar tillfreds  åter sover äter sover   det är lugnt och harmoniskt i lådan och salsa verkar nöjd . förhöjd temp  presis som det brukar vara efter en valpning  hungrig osv   så hon har mest varit ifred med minisarna  och jag har bara kikat in som hastigast, 



Av annica björnfot - 1 januari 2011 11:47

jupp  jag  älskar snö  men den ska INTE VARA PÅ MINA HUNDAR i form av bollar !!!!   6 snögalna springrar  gånger flera gånger ute per dag  , ojojoj  det blir många snöbollar att ta bort.  Någon som tycker att man ska ta dom i koppel på plogad väg ???   vilken tanke   en springer  som ska gå brevid snöhögarna   HA HA HA HA HA   det kan inte vara någon som ägt spaniel som tycker så..    Nej  nu åker nog maskinen fram  och kort kort kort  blir det   nog på allihop  för det är ett bra tag kvar av vintern  och jag tänker njuta av den  och inte ta merjobb varje gång jag ska in.  Dessutom  måste salsas  päls ner snabbt nu  hon kan ju inte ligga i lådan m ed  små och vara blöt . Även om det kommer att bli jättesnabba kissningar i början  tror jag att hon kommer att ha svårt för attt  undvika åtminstone ett snödyk per kisstillfälle ,o))  Några av reglarna har kommit upp i hundrummet  och båsväggen är tillsågad   men  snöskottningen tar ganska mycket tid  så  båset får komma i andra hand .  Däremot ska nog  valplådan med avlastare monteras ihop idag.

Ovido - Quiz & Flashcards