Alla inlägg under september 2011

Av annica björnfot - 25 september 2011 16:51

Igår gjorde vi lite kul träning på pippi .   första söket  var bara några slag innan en rappis gick upp  signal och rumpan ner   stolt matte  ,o))   sen  presentation för 2 nya fåglar  som placerades ut  och  start ca 40 m längre bort  , Det var lite jobbigt att hålla emot och köra "tajta"  slag  hon ville gärna gå framåt  där hon visste att fågeln satt   men  efter 2 omstarter  så började det funka , lite långt fram emellanåt  ville ha henne  bara 1-3 meter fram , men annars gick det bra. Sen visste ju både hon och jag att det fanns en fågel längre fram  och  rätt som det var  var vi där ,  stöt  och fågel som gick iväg  med hund efter ...  jäklar vad snabbt det gick , dom var nog 20 m bort innan jag ens kom mig för att blåsa  ,o((((   stackars liten hund som måste få ordning på matte innan hon får syssla med det här på riktigt .....


efter det lite stadgeövningar     hälsa på 2 fåglar   sitt stanna ,  jag lämnar ,  hon sitter kvar,    en fågel  släpps   och HON SATT KVAR  ,   lika med nästa   hon satt då med  , sen lite sök  som gick trögt pga mig    ,  och sist en apportering  som funkade bra.

Summan av dagen blev ,  riktigt nöjd med henne   det var mitt fel att hon  stack eftersom  jag borde ha varit med bättre , hon väger nu 17.3 kg  och det är lite för mycket  nu efter löpet  så ner till ca 15,8  vore bra  fast det var nog tur att hon hade lite extravikt för det gick snabbt nog ändå.  och sen fick ju jag "bassning"  måste träna mer på att berömma  och att bli snabbare .....   ja det finns ju lite att öva på  och det trista är att det mesta ligger på mig.  Ett + i kanten till Mmix som skötte sig bra  TROTS tafflig matte idag,   men kul var det ,o)) oj oj oj  så skoj   hela hunden log ,o)


Av annica björnfot - 23 september 2011 17:54

då har det äntligen varit 2 nätter med sova i nya sängen , oj vad kaxigt det känns att kunna höja och sänka  både huvud o fötter som man vill. Det var helt klart värt väntan ,o).  Bruno ligger lugnt kvar och åker med upp o ner men Mmix blir väldigt orolig och byter plats så fort det rör sig  . Nog  om detta   nu till roligare saker.

aktiviteterna i höst / vinter / vår  börjar ta form och jag har börjat få in prisuppgifter på några av sakerna ,  kommer att maila ut till  till alla om jag inte får till något på hemsidan , fy sjutton vad segt det är att "rensa " upp där   vet ju precis hur jag vill att det ska se ut    men det är svårt att förmedla via mail eller telefon till den stackars webban.  Måste ta tag i den biten snart.


Stadgeträningen tror jag att dom flesta av oss behöver  och den brukar vara ganska rolig  och nyttig  , tänkte att vi kanske skulle fixa till någon liten kostnad  tex 50:-  för träningen  så  behöver ju inomhusträningen i vinte r   inte kosta så mycket    ska iväg och kika på  "lokalen"   under veckan  ,o))   som ni vet så går ju överskottet in på  aktivitetskontot  till senare tillfällen om det blir överskott.


Har börjat köra lite stadga i kast  =  rörlig hund   så kommer kastet  och förhoppningsvis ett sitt .  det har funkat  80% av gångerna  så hittills ser det ju bra ut   men det vet vi ju allihop  att den siffran sjunker drastiskt  efter första riktiga stöten   ha ha ha    sen jäklar får man jobba  och inget är gratis längre i träningen    så jag får väl njuta idag också för imorgon ska vi iäg och träffa pippi förhoppningsvis.  sen blir det väl hårdträning av antar jag  och ag misstänker att det utsäket som nu förtiden ligger fint på ca 15 meter  drastiskt kommer att öka med  5-10 meter  åt vardera håll ( om det räcker )  så som sagt   ikväll njuter jag för sista gången på ett tag  av min härliga hund  ,o))  ( men det ska bli "skitkul" att ta ett steg uppåt i träningen )


Av annica björnfot - 18 september 2011 13:51

sitter och klurar på om det finns några WT i närheten , kanske man skulle fara och titta om det kastas mycket och man kan träna lite stadga på avstånd ??

Av annica björnfot - 18 september 2011 13:28

Nu har vi varit ute på lite mera äventyr ,  vi anmälde oss till vattenprovet i Mackmyra trots att jag inte hade tänkt göra det . Hade tänkt fara på ett annat vattenprov men det blev inställt fick jag veta  dan innan mackmyra  så bara att snabbt anmäla sig .  Det som var besvärligast den kvällen var att hitta till provet ,o))  Vi körde lite fel men kom som tur var  efter Elisabet E  och kunde haka på henne , som inte heller hittade ordentligt  ha  ha    men efter direktiv från Tom via telefon så tog vi oss alla dit  och vi han i tid t.om.  


Mix startade som sista hund och var riktigt taggad när hon satt i bilen ,jag trodde att all energi skulle vara slut när det väl var hennes tur men så fort hon kom fram till strandkanten började hon uppträda väldigt balanserat ,  var dessutom lugn i skott och kast  och hämtade in bra fast i ett något halvtaffligt grepp   men in kom den ,o)

känndes så "gött"  att ha vattenproven klara nu.


Igår var det utställning i Högbo  och dit var vi anmälda.  Fy sjutton vad mycket folk, hade jag vetat att det var en så stor utställning hade jag nog inte anmält mig  dit   det är alldeles för trångt för mig   och  dessutom  för mycket folk som inte har koll på sina hundar ,  jag är inte ett dugg intresserad av att andra hundar kommer fram och nosar  och det märker ju helt klart min hund som blir  bjäbbig när någon försöker. Trist att folk är mer intresserade av att hålla koll på vad andra gör än att hålla rätt på sina egna "telningar".  Mina förhoppningar var att få Very good  det räcker helt jättebra åt mig och till vad jag ska ha ev utställningsmeriter till   och  Very good  fick vi .  Många tycker det är konstigt att jag kan bli glad åt det  men  jag gillar inte utställningar alls  och behöver meriterna bara som komplement till  arbetsmeriter  och då är  ett cert inte ett dugg mer värt  än very good  så ........    


Har tyckt att det mesta har varit motigt ett tag  , hela förra året var kanonjobbigt och första halvan iår var riktigt tuff  så  nu är det lite jobbigt att komma igen helt och hållet.  Så beslutet är att fr.m nu försöka  se det possitiva  även i små händelser  och i bakslagen  försöka ta ut lite lärdom för kommande smällar ,o) ( ja jag vet att bitterheten fortfarande lyser igenom  men jag ska försökar ,o))


så Framgångarna med Mmix har helt klart  berikat min höst  hon har gett mig mycket glädje  och mina valpköpare som  snällt och troget  följer med på spektakel som dom inte vet så mycket om , dom tom  kommer med som publik  inte illa va , och massor av dom som inte var med  har varit med tidigare och är aktiva och ger massor med possitiv energi till mig  så  hundarna är en ren välsignelse att ha runt sig


så om man ska plocka ut det bästa ur utställnngen igår  så är det ju faktiskt så att det är  halvvägs  mot ett jaktchampionat !!!!!!!!!!!!!!!   Där behövs ju  utställnngsmerit  och jaktmerit för att bli riktig champion utan parantes   och vi har gjort  utställnngshalvan   nu  fattas bara  jaktbiten   ha ha ha  ( se det med glimten i ögat  för dit lär vi inte nå   men  halva meriten har vi !!! ) 


Viltspåret får vila för i år  vi väntar in dom nya reglerna som jag tror kommer att passa Mmix mycket bättre   så  3 dagars jaktlydnadskurs i oktober   och lite  stadgeträning och apporteringsträning  får det bli istället nu under hösten   och sen ett eller annat  åkande som publik på jaktprov hoppas jag att vi hinner med .


Av annica björnfot - 12 september 2011 10:07

Så var det dax igen för prov , Grundprov  10 september i Uppl-västmanlands regi.  fast  det hände ju en del  veckan innan som vi tar först  ,o)


tisdag kväll kom Marie med Diesel och Tim ner för att småträna några dagar  och sen vara med på grundprovet med Tim och  fältkursen dagen efter  . 


Det började riktigt intensivt med att på onsdagförmiddagen  kom 3 pojkar ur senaste kullen   Joker Hasse  och Junior  dom skulle träna lite på inkallning  och vi skulle kika lite på trimning ,  start ute på gärdet  med inkallnings och följsamhetsövningar. Alla mattarna hade talat om att  nej  det här funkar inte längre han kommer inte ordentligt på inrop  men under träningen med lös galenpanna  så funkade det hur bra som hellst   att lämna gruppen lös var inga problem och att gå tillbaks mot gruppen  och även runt och emellan resterande ekipage  ( marie o Tim var med ute också )  funkade jättebra  , visst någon sprang fram och försökte nosa på en brorsa men förare och hund talade om att  nejdu  här är du inte välkommen just nu och då sprang man iväg tillbaks till matte .  den enda tvekan som kom var väl att Junior inte ville gå förbi Joker  för han hade världens äckligaste matte !!!!  hon hade motat bort honom en gång och det tror jag aldrig tidigare hänt i den unga mannens liv så  fy och usch vad hon var läskig att gå förbi  ,o)))   men det släppte och snabbt sprang han in till sin egen matte .  att gå ut på gärdet och leka 2 och 2  för att sedan  fortfarande lös följa med respektive matte åt varsit håll funkade riktigt bra det med  , så  vad det än var som inte hade funkat hemma  så gick det toppenbra här med alla 3 .  Efter lite käk  så var det dax att titta på tassklippning  ( eftersom min hand inte är ok för klippning ännu  så fick dom klippa själva  )  alla hundarna upp på varsit bord samtidigt  och mattarna kämpade på  med tassarna själva  det funkade väldigt bra det med   alla killarna låg stilla och avslappnade på borden  trots att det var trångt om plats i uterummet ,  duktiga hundägare som fortsatt att träna passivitet hemma   sånt gillar man att se   STORA plus i kanten till er .


Efter det det att minisarna farit hem blev det lite snabbmat  och sen iväg till  apporteringsträning med Tim och Mmix ,  Tim var med som passiv  och Mmix som aktiv ,  Tim skötte sig galant  trots skott , kast av dummies  och hundar som for iväg som skott efter dummisarna  så var han kolugn  tom låg avslappnat och tittade   oj oj oj  vad man gillar sånt . Mmix var nu inte lika avslappnad  men hon skötte sig bra  hon har ju aldrig apporterat på så avancerat sätt  men vi gjorde lite targetapportering  och med lite hjälp funkade det bra ( man kan ju inteiktigt  jämföra sig med retriever hanen på 8 år som apporteringstävlat några år  ha ha ha  men hon skötte sig bra  med tanke på den lilla kunskap hon hade )

avslutning med en walkup med skott  då jag valde att vara passiv och börja träna sitt i skott istället  det var det vi behövde   så detta var vår start på  sitt träning


Torsdagen blev väldigt lugn  vi var ut en stund först med Diesel och  han överraskade riktigt ordentligt  , bra sök och dessutom var det tryck i steget  vilket var jättetrevlig att se  med tanke på att Mattes  komentarer om Diesel har varit lite i en egen värld  har gjort mig förundrad över vad som har hänt med honom.  Men har var kanon  och Marie blev jätteglad och tyckte tom att Diesel såg glad ut att äntligen få göra det han ville  utan att hon skulle ropa in och styra honom  ja han jobbade kanonbra  så synd att han inte var anmäld till grundprovet men  men  man kan inte få allt   han kommer säkert  till prov nästa år


Sen körde vi Tim lite gran och även han hade bra fart men han visste inte riktigt vad han höll på med så det blev lite avslaget  med en förare  OCH en hund som inte riktigt hade en målbild .  så jättebra att dom skulle med på kursen på söndagen   så marie fick lite koll på vad hon ska träna och varför  då kommer hon att kunna ge Tim en bra målbild  och det syntes  att han försökte  och jobbade men han var osäker själv på vad han gjorde .


Mix fick bara en kort träning med några kast och några tama försök till  stopp i kastet   phu  inte lätt det där med att stanna när man har fart  och det är så roligt att hämta in  men hon fick ca 4-5 kast och på det sista blev det helt rätt  så bara till att lägga av och gå hem  innan det blev ett fel .


Efter någon timme gick jag ut igen och kastade på gräsmattan  3 kast som funkade jättebra  så bara att lägga ner träningen igen  hålla tummarna att hon skulle komma ihåg lite  till lördagen  ,o))


lite apportsök med diesel o tim  innan maten och sovat .


Fredagen startades med ett besök uppe på kennel Barecho  för att få fröken  snygg till nästa veckas utställning ,  handen är ju ett stort handikapp  eftersom jag inte kan klippa själv ännu  ,o((  .  Helen som jag aldrig tidigare träffat  var jättetrevlig och klippte henne snabbt  proffsigt och snyggt   så nu är det bara att hålla tummarna för att utställningen går snabbt och enkelt också .o))


Sen fredagkväll  23.00  inhämtning av Maria och Morris vid busshållplatsen  dom skulle ju också vara med över helgen .  snabbt hem och isäng för lite sömn innan klockan ringde.


Lördagen var det ju så dax för grundprov  med 9 anmälda ekipage. Mmix var anmäld  och jag hade bett om att få gå sist ( vilket inte är en attraktiv plats )  men jag ville se att hon inte stressade under provet  för då hade vi inte startat  utan  bara tränat passivitet . 

Morris startade som nr 3    Tim som nr 5   och Mmix som nr 8 och dessutom  dök Hasse med familj upp för att titta på



Morris gjorde ett mycket bra sök det lilla man såg  innan dom försvann bakom en kulle vi hörde bara skotten  men såg tyvärr inte så mycket av apportarbetet ,  Maria kom tillbaks mycket nöjd ,o)   han hade stökat lite med anden  men det var väl det största problemet hon hade haft.


Tim startade och Marie var nervös och ville inte ha publik  så när dom försvann bort till dommaren så gick vi tillbaks till bilen . När dom kom tillbaks  var maries berättelse att han inte gick ut  och  det gick segt rakt igenom  men han hade varit riktigt duktig på sitt i skott och stadga på apport   ( undrar om det var onsdagens träning som han förstog och hade tagit åt sig )  men en inblick i hur det funkar  fick dom så kanske söndagen träning kommer väl till pass för att få lite motivation till framtidsträning.


Mmix höll sig faktiskt riktigt lugn  hon satt bra i skotten som vi hörde på avstånd men när ekipagen sågs över fälten så var hon väldigt uppmärksam och tog markeringar  så helt passiv var hon inte   det kom dessutom några små pip ur henne  men inget farligt   hon hade ju fått väntat ganska länge på sin tur och jag var nöjd med hennes beteende så hon fick starta.  Det gick kanonbra  trots att det var stubbåker inblandad   jag har ju mest tränat i tuff terräng med högt gräs och blöt backe  och då har slagen varit ganska tajta  men när hon kommit ut på stubb och lättlöpt terräng har hon gått långt fram  , dock inte idag   hon gick riktigt bra och apporterna funkade bra  så det känndes kanon när vi gick tillbaks  och jag trodde nog att vi skulle bli godkännda .


( som fotnot  bara  att Hasse skötte sig väldigt bra som passiv åskådare  )


Vid resultatuppläsningen  startade dommaren med att läsa upp dom som  inte klarat  provet   och däribland fanns Tim  precis som marie sagt så var han för seg och förstog nog inte riktigt vad han skulle göra ,  men det skulle ju komma en söndagsträning också   och är man bara 1,5 år  så får man flerachanser att starta   jättebra gjort av Marie och Tim att komma till start   det är väldigt många som inte ens kommer dit ,o))


Sen var det dax för dom som klarade fältdelen  men inte grundprovet pga att dom inte har klarat vattendelen ,  det var 2 hundar

gunilla med pila   grattis grattis  

och sen vår egen  lilla Morris   JIPPI   hur det gick till vet inte jag för dom förhoppningarna fanns inte ens med i bilden på morgonen  , jag visste att han gick bra  men inte att det skulle hålla och räcka på ett prov  så ett jättegrattis till er   nu är det bara  vattendelen som ska till    jobba på bara ,o))


och sen var det 3 hundar kvar att läsa upp  och det var alltså dom som hade klarat vattenprovet.

först uppropade blev en tik  som klarat grundprovet  2 ggr  tidigare 

sen en  tik   som var  av jaktspringer modell 

och sist men inte minst  min lilla älskling Mmix 


och gissa vem som blev provbäst !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!   liten Mmix slog både rutinerad  tik och en jaktspringer   JIPPI   är vi stolta  eller ????   ja ganska kaxig  ett par dar tycker jag att vi har dax att vara  sen gäller det att landa och ta tag i det som måste förbättras  ,  för trotts allt så finns ju sånna bitar också  ha ha ha    kanske mest hos föraren  men en del hos hunden med ,o))


kRITIKEN

skala 0-7        10 moment  och man måste ha 2 minst  på alla  för att bli godkännd

4-5 brukar jag kunna komma upp i med någon hund på något/några moment när det går skitbra . men den här gången fick jag


8  st  6:or   

2 st 7: or

wow  vilket prov   6:a  som lägst ??   trodde jag inte ens i mina drömmar   men  jag har papper på det ,o)


Hem och gjorde mat  2 skulle ha surströmming så det blev till att sitta i uterummet och ätakvällsmat   men det funkade det med   och sen lite pröva apportera and med Morris  som efter 3:e försöket  gav upp att spotta ut och gjorde en snygg inleverans  så bara att träna dare så kommer  enkelt vatten att gå som en dans  


Söndagen  var det Fältträning  med dommaren från Provet  och det var 9 hundar som var med   6 av dom kom härifrån


H kullen representerades av

Viktoria  och  WINNIE


I kullen av

Mig och Mmix

Maria och Morris

Marie och Tim

Matilda och Tore


och J kullen  av

Ulf och  Junior


dessutom kom Sigrid och tittade på  vilket var jättekul .  att hon skulle åkt hem vid lunch men stannade flera timmar längre  var väldigt trevligt   .

Jag vet att det var flera från kenneln som ville vara med  men det finns ju tyvärr något som heter  Löp   och dessutom hade någon redan  annat inplanerat och så är det ibland .


En jättetrevlig dag  vi hade dessutom tur med vädret hela dagen   och alla verkade väldigt nöjda med dagen   vissa var taggade ordentligt att fortsätta träna ( eller hur marie ,o))   trelvlig dag  bra väder . trevligt folk . bra tränare/dommare  och perfekta marker där man kunde stå nära med bilen  så resten av hundarna slapp sitta långt bort   en riktigt  kanon helg.


Det som gäller nu framöver för oss    är att ev  försöka på ett  vattenprov om det blir något   och  sen kanske försöka oss på det där som  absolut inte har fungerat  i år .............   viltspåret     det fattas ju bara 2 st första pris   så  det känns bittert  om man skulle ge upp nu   vet ju att hon kan   gäller bara att få till det igen .    och visst ja    det finns en anmälan inlämnad till  utställningen nästa helg   så lika bra att åka på den nu när hon är nyklippt och allt ,  där hoppas jag som vanligt på en  2:a  så jag får åka fort fort hem igen  ,o)))   men det räcker  med det betyget  för att kompletera  ev  framtida segrar   tex  norskt viltspår  osv.     så  lugn träning  ett tag nu. 




Ovido - Quiz & Flashcards