Direktlänk till inlägg 30 augusti 2011

Nu har det gått riktigt bra ett tag

Av annica björnfot - 30 augusti 2011 18:28

Min dator har inte fungerat på ett längre tag .Nej det var inte riktigt sant datorn har funkat men inte uppkoplingen , men nu är det i full gång igen . Vi hade anmält Mmix till enkelt vatten och vattenprov uppe i Mackmyra och som otur var så kom löpet och hon var på 13 löpdygnet när provet gick av stapeln. Fick ok att starsom ta ändå av arrangörerna så snabbrådgivning med veterinär som också gav klartecken  så bara att ge sig iväg till provet.  hon fick starta sist för att inte störa hanarna   och när det blev Mmix tur så skötte hon det enkla vattnet väldigt bra  inget tjaffs om att gå i vattnet   lugn och fin i skott  och upp med pippin till matte , däremot så gick vattenprovet inte lika bra   jag skickade om en gång  men bröt sen för jag vill inte stå och "bråka" med en tik i höglöp  utan nöjde mig med EV  som jag var stolt över , vattenprovet kan vi göra vid ett annat tillfälle .


Så hade vi anmält oss till 2 st  jaktanlagsprov i Norge , dels ett i Moss   och ett i Åsnes.  dom var med en veckas mellanrum  och dessvärre var vi tvugna att tacka nej till Moss provet  då hon fortfarande var kvar i löp ( jag har parat mina tikar väldigt sent i löpen så jag ville inte fresta på henne under den helgen )  så siktet var mot  Elverum i lördags  för övernattning hos  Brit  ( matte till norgecharlie )  Tack Brit  för tak över huvudet  , mat och sängplatser . 

Söndag morgon startade med avresa till provplatsen  ca 1 timme bort    7 hundar var anmälda  varav  6 st startade , vi startade som hund nr 3  vilket kändes ganska bra . Vädret var inte riktigt med oss under provet   regn och blåst   men vem bryr sig när det är hundtävling  ,o))

Ett jaktanlagsprov består av 3 delar    fältarbete - spår -  och vattenarbete


Fältarbetet  var förlagt till skogen  och vegitationen bestog av 1-1,5 dm hög ljung och lite blöt kärrigt under  hon gick väldigt bra  förutom att hon gick lite väl långt fram  men hon är ju inte riktigt tränad på detta ännu och har aldrig gått  "fältarbete" i skogen tidigare   vi brukar ju träna på  fält.  hon fick jobba på i 10 min   och efter det fick vi kritiken  som löd :


***** En erfaren hund med stor sökkapacitet ovh härlig jaktlust.Söker delvis i ett mycket bra mönster dock med inslag av för långt framför. Hunden brukar nosen effectivt och är terrängstark   ( kritik man blir väldigt glad åt )


nästa del var spåret  där en kanin dras ut ca 100 m   och hunden ska spåra  och markera kaninen  upptag av kanin är bara bonus, jag var lite orolig för detta delmoment då hon påvisat vid dom senaste viltspåren att det är mycket roligare att söka fågel i terrängen runt spåret än att gå spår  så det var med lite bävan vi gick fram till spårstart,  hon tog snabbt upp spåret  och höll ett högt tempo  med matte flåsande i andra änden av linan  och rätt som det var  stog hon bara där med kaninen i munnen vänd mot mig  och vid en inkallning kom hon och levererade av snyggt o fint   snacka om stolt och lycklig förare  ,o)   kritiken löd::


**** Rask säker ,finner kaninen som den apporterar spontant i ett vackert grepp .


Sista delmomentet vatten  var jag inte så värst orolig för eftersom enkla vattenprovet hade gått så bra  straxt innan   men det var  rätt blåsigt och guppigt på sjön så frågan var vart skulle fågeln ta vägen vid kastet ????  driva snabbt ??  nå  skottet kom  och kastet  vilket blev riktigt bra  och Mmix gick snällt i utan tjaffs och hämtade snyggt in  och kom upp med fågeln till mig  en låg avleverering i handen nere i backen   till en mycket glad matte    och kritiken löd:::


**** Gåt raskt i vattnet , apportera med mycket bra grepp  avleverera vid förarens fötter 


kritiken på apporteringsarbetet  blev ::


*****  Genomarbetat och mycket bra apporter i fina grepp


och den slutliga generella kritiken  löd ::


****   En driven jakthund som har en  härlig jaktlust och genomför provet pe ett överbevisande sätt.


så alla delmomenten blev godkännda   och vi blev


PROVETS BÄSTA HUND ............................   vilken härlig dag  trots regnet tror jag att det var lite solskimmer över Mmix och mig



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annica björnfot - 26 december 2011 15:39

Nu är parningen ett faktum och bara att vänta och se om det blir något. Jag kommer att skriva mest i Valpdagboken / dräktighetsdagboken  nu framöver  och bara om det händer något väldigt speciellt  skriver jag här .  Det ena som troligen är av intres...

Av annica björnfot - 19 december 2011 15:04

Nu blir det nog lite lugnt ett tag framöver på denna blogg,  bara om det händer något väldigt speciellt   för det stora i flocken är ju  förhoppningen om att  K-kullen är på väg  ,o).   Salsa  parad med Bruno  18 dec   och valpar väntas  runt vecka...

Av annica björnfot - 10 december 2011 17:57

Ja som ni förstår går inte bloggandet riktigt så som jag hade tänkt mig , jag är inte riktigt överens med den här bloggsidan  ännu  men jag jobbar på det , tycker att vissa saker är lite motiga osv   men  det blir kanske bättre.   Nu ska jag skri...

Av annica björnfot - 12 november 2011 11:35

riktigt roligt att pojkarna från kenneln visat framfötterna  även om alla inte syns i resultatlistorna.   Morris  har ju förutom sina fina vattenprov och grundprovet  blivit  viltspårschampion.  Ur sista kullen har jag träffat alla 4 pojkarna under d...

Av annica björnfot - 12 november 2011 11:35

riktigt roligt att pojkarna från kenneln visat framfötterna  även om alla inte syns i resultatlistorna.   Morris  har ju förutom sina fina vattenprov och grundprovet  blivit  viltspårschampion.  Ur sista kullen har jag träffat alla 4 pojkarna under d...

Ovido - Quiz & Flashcards