Direktlänk till inlägg 25 september 2011

kul träning

Av annica björnfot - 25 september 2011 16:51

Igår gjorde vi lite kul träning på pippi .   första söket  var bara några slag innan en rappis gick upp  signal och rumpan ner   stolt matte  ,o))   sen  presentation för 2 nya fåglar  som placerades ut  och  start ca 40 m längre bort  , Det var lite jobbigt att hålla emot och köra "tajta"  slag  hon ville gärna gå framåt  där hon visste att fågeln satt   men  efter 2 omstarter  så började det funka , lite långt fram emellanåt  ville ha henne  bara 1-3 meter fram , men annars gick det bra. Sen visste ju både hon och jag att det fanns en fågel längre fram  och  rätt som det var  var vi där ,  stöt  och fågel som gick iväg  med hund efter ...  jäklar vad snabbt det gick , dom var nog 20 m bort innan jag ens kom mig för att blåsa  ,o((((   stackars liten hund som måste få ordning på matte innan hon får syssla med det här på riktigt .....


efter det lite stadgeövningar     hälsa på 2 fåglar   sitt stanna ,  jag lämnar ,  hon sitter kvar,    en fågel  släpps   och HON SATT KVAR  ,   lika med nästa   hon satt då med  , sen lite sök  som gick trögt pga mig    ,  och sist en apportering  som funkade bra.

Summan av dagen blev ,  riktigt nöjd med henne   det var mitt fel att hon  stack eftersom  jag borde ha varit med bättre , hon väger nu 17.3 kg  och det är lite för mycket  nu efter löpet  så ner till ca 15,8  vore bra  fast det var nog tur att hon hade lite extravikt för det gick snabbt nog ändå.  och sen fick ju jag "bassning"  måste träna mer på att berömma  och att bli snabbare .....   ja det finns ju lite att öva på  och det trista är att det mesta ligger på mig.  Ett + i kanten till Mmix som skötte sig bra  TROTS tafflig matte idag,   men kul var det ,o)) oj oj oj  så skoj   hela hunden log ,o)


 
 
Ingen bild

Jenny N (fd Elba-matte)

15 oktober 2011 11:24

Vad KUL att det går så bra för er :) Visst ÄR det taskigt att man alltid får komma till att det är man själv som brister när det inte blir som det ska ;)

Pratade med nya Elba-matte för någon vecka sedan. Dom har det kalasbra :) Har varit i fjällen och pratat med lämmlarnoch sedan också kört lite agility, vilket Elba älskade :)

Ha det gott!

annica björnfot

16 oktober 2011 18:43

tack för det , det har gått kanonbra och det kallas väl inte för den MÄNSKLIGA faktorn utan anledning ha ha . bara att jobba vidare . Jag hör inte någonting från henne vilket är jättetrist . man undrar ju ibland ,,,,

 
Ingen bild

Jenny N

15 oktober 2011 11:29

Om du klickar i anomym eller anger namn i "namn/url" funkar det att kommentera i vår blogg då tro?

Fast vi har fått lämna tillbaka Dio till uppfödaren. Daniel har fått hundförartjänst och ska utbilda tjänstehunden från grunden. MASSIVT jobb kan man säga... Vi hinner inte mätta Dios träningsbehov och vi hade lovat att meritera henne vilket vi nu inte hinner. Tråkigt! Nu är jag HELT utan hund... Men men man vet inte allt som kommer att hända och nu är det så det är.

annica björnfot

16 oktober 2011 18:41

har provat att klicka i den rutan men det funkar inte . ,o(( varför fick inte Dios bli jobbhund när hon redan fanns hos er ????

 
Jenny N

Jenny N

20 oktober 2011 09:00

Det är 8 månader kvar tills hon ens kan testas och hon är alldeles för "mjuk" för att klara testerna och jobbet...

Då vet jag faktiskt inte vad som felas. I nya bloggen har jag plockat bort en spärr. Kanske går det bättre nu då...?

Söta lilla Mmix som bara vill gosa i sängen under skendräktigheten ;) Tur att det går över så hon kommer ut till er igen och vill jobba lite också :)

http://www.kulmedhund.blogspot.com

annica björnfot

20 oktober 2011 10:23

men en "mjukis" hade ju passat bra som familjehund ?? Ja hon är go den lilla Mmix och det roliga med henne är att om man begär att hon ska jobba undr löp eller skendräktighet så gör hon det och hon ser glad ut undertiden och det märks att hon kämpar för att göra sitt bästa , en riktig gobit är hon ,o)

 
Ingen bild

Jenny N

26 oktober 2011 15:03

Jo, men Dio har alldeles för mycket motor för att vara "bara" familjehund. Hon måste jobba mycket för att må bra och inte hitta på tonvis med hyss ;) Nu kommer hon att hamna i ett "tävlingshem" vilket det hade blivit här med, om inte Daniel fått hundförartjänsten... Jag har varken sug eller tid att satsa SÅ mycket. Jag ska hålla ut till våren så får vi se om det blir en helt vanlig sällskapshund till mig och lillhusse då. En som gärna hänger med på grejer men som inte kräver ständig aktivering.

Pussa på spanielnosarna!!!

annica björnfot

12 november 2011 11:32

kommer ni neråt får ni komma in själva och pussa lite på spaniel ,o))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annica björnfot - 26 december 2011 15:39

Nu är parningen ett faktum och bara att vänta och se om det blir något. Jag kommer att skriva mest i Valpdagboken / dräktighetsdagboken  nu framöver  och bara om det händer något väldigt speciellt  skriver jag här .  Det ena som troligen är av intres...

Av annica björnfot - 19 december 2011 15:04

Nu blir det nog lite lugnt ett tag framöver på denna blogg,  bara om det händer något väldigt speciellt   för det stora i flocken är ju  förhoppningen om att  K-kullen är på väg  ,o).   Salsa  parad med Bruno  18 dec   och valpar väntas  runt vecka...

Av annica björnfot - 10 december 2011 17:57

Ja som ni förstår går inte bloggandet riktigt så som jag hade tänkt mig , jag är inte riktigt överens med den här bloggsidan  ännu  men jag jobbar på det , tycker att vissa saker är lite motiga osv   men  det blir kanske bättre.   Nu ska jag skri...

Av annica björnfot - 12 november 2011 11:35

riktigt roligt att pojkarna från kenneln visat framfötterna  även om alla inte syns i resultatlistorna.   Morris  har ju förutom sina fina vattenprov och grundprovet  blivit  viltspårschampion.  Ur sista kullen har jag träffat alla 4 pojkarna under d...

Av annica björnfot - 12 november 2011 11:35

riktigt roligt att pojkarna från kenneln visat framfötterna  även om alla inte syns i resultatlistorna.   Morris  har ju förutom sina fina vattenprov och grundprovet  blivit  viltspårschampion.  Ur sista kullen har jag träffat alla 4 pojkarna under d...

Ovido - Quiz & Flashcards