Direktlänk till inlägg 21 juni 2011

spår och nya dummisar

Av annica björnfot - 21 juni 2011 10:17

Nu blev det ju tvära kast på vad som skulle tränas i helgen , klövar fram och blod tinat under kallvattenkranen  linor selar och  nypor  plockades fram i rask fart och ut i bilen med alla grejjor  och hundar .Vi har hittat ett jättetrevligt ställe några mil härifrån som dessutom är helt perfect när man ska träna spår om man vill träna nykommlingar eller  spec träna något,  ut med spår  och  det tog ju ett tag   sen ut med första hund som var Mmix .Hade jag inte vetat något hade jag efter 50 meter gissat på att det var en avkomma till Bruno  för attans vad det gick undan ..  spåren till dom vuxna var  ca 3-400 m   och jag var sjöblöt av svett efter 100 m med mmix.  har ju lite erfarenhet av detta tempo sen tidigare  ( inget att vara glad åt  men Bruno gick ökl spår ink skott på 11 min  i riktigt risig terräng  inget man strävar efter precis )  problemet är att man inte bara kan hålla emot för då vänder dom upp och sätter sig mitt emot mig och undrar  "vad gjorde jag för fel ???  vill du gå först ??!  "  Lite går det självklart att  hålla emot  men inte så det blir ett lugnt tempo, alternativ nr 2 är ju att inte starta på spåret förns hunden är lugn  och då skulle jag aldrig komma till spårprov  ,o(( . Har fått tipset att cykla en halvmil i högt tempo precis innan man far till provet   har ingen aning om ifall det funkar eller ej,  har också fått tipset att lägga ett halvslag runt magen  och vet att det funkade på bruno  men han blev lite orolig i spåret   så jag får väl prova mig fram med olika metoder  ,kanske ett riktigt långligg spår på 3-4 dygn skulle få ner tempot . Har i alla fall anmält henne  och kanske det skulle vara bra att gå en riktigt varm dag då mycket av lukten har dunstat av så hon måste dämpa sig automatiskt ( men sen har vi ju överiktig matte i andra ändan  som kanppast orkar gå 600 m skogsteräng med bultande förväntansfullt hjärta i värmen  så  hur man än vänder sig har man rumpan bak  ha ha )

det var i alla fall inga som hellst problem för henne att hitta klöven och klara vinklarna  alltid något.

Sen var det dax för gammeltanten  och hon var riktigt riktigt duktig   tog upp spåret  lugnt och fint och pep iväg i god fart  men den var behaglig att följa , höll sig nära spårkärnan och ringade inte en gång  så kanske det finns hopp om hennes sondotter   men ska jag vänta tills Mmix är 11 år innan jag får ner tempot ???

Näste man ut var  jack.  han har gått motivationsspår tidigare  så nu blev det ett 150-200 m spår med höger o vänstervinkel .  Bra spårupptag  och  även om han hade lite svårt att focusera så (många goaa lukter i backen var det ,o)  så följde han spåret bra till vinkel nr 2  för precis när han var i vinkeln började resten av flocken att leva om i bilen så han tappad focus helt  och travade iväg åt fel håll.  jag lät honom gå en bit  innan jag stannade och stog still   men han förstog inte riktigt vad han skulle göra  så med lite hjälp genom att peka på en blodsdroppe  kom han igång igen ochtog sig till klöven  och där var det inget snack om vad som var belöningen , snabbt grepp om klöven och stolt bar han den tillbaks till bilen.

Näste man ut var lilleman som aldrig gått spår förr  och jag la  först ett jättekort  ca 20 m  rakt   och   sen ett längre  på ca 100 m   med 1 vinkel.  Det första  var lite halvjobbigt   att nosa igenom uppsparket noga  var inga problem  men att förstå att spåret  fortsatte åt något håll  var lite värre  men ganska snart kom han på det och tog sig fram till klöven som han såg , MEN nonchalerade helt !!!!!!!!    han påminner väldigt mycket om sin mormor Dixie  hon ville inte hitta klöven  utan det var att spåra som var grejjen  och ganska snart lär dom sig att vid klöven är spåret slut.   Jag tog fram klöven och busade lite men den var inte så värst speciell   så vi gick på spår nr 2  iställe  och där gick han jättefint i spåret  tappade bort sig  lite i en vinkel men löste det snyggt  alldeles sjölv  och dissade klöven  igen !!   så spårar bra men behöver lära sig markering  innan han går fler spår .

Sist ut  var Bruno  och det var inget märkvärdigt med det spåret  utan helt normalt  fast i lite lugnare tempo  än vad det var i hans glans dagar  så återigen  kanske det finns hopp för Mmix  ( men jag vill ju ha championatet nu  och inte om en massa år )


har dessutom  fått mina nya dummisar nu   och det ska bli spännande att testa dom ,  en ser ut som en minidiskus    en annan som ett päron   en ser ut som en ruggbyboll   och en har ett specialhandtag för att kunna kastas långt ,  sen har jag köpt en 3 delad  tung  2,5 kg  dummie  som ska bli spännande att se om hon över huvudtaget bär in ,   lite olika former  kan nog vara bra att prova på innan testen med fågel  kommer


 
 
Ingen bild

Morris&Maria

23 juni 2011 12:59

Shit va kul att läsa, jag har inte varit inne här på länge så jag blev sittande ett tag :)
En sak jag undrar över är att om du kastar dummyn på ön o sen får Mmix för sig att inte hämta den, simmar du ut till ön o hämtar den då, eller fuskar du o släpper ut nån annan? Jag slår vad om att det blir Kjelle som får traska ut ;)
Ojojoj, vad ni tränar!!! skitkul att läsa i alla fall!! Morris längtar efter att få komma ner o träna med er :) matte ska bara få tummen ur o planera in nått!

annica björnfot

28 juni 2011 08:05

ha ha ha tack för dom höga tankarna om mig, Kjelle brukar som du vet hålla sig ganska långt bort när vi tränar det brukar inte vara så värst bra för familjelivet att försöka träna hund samtidigt ,o)) jag skulle kunna skicka någon annan men dels ligger inte ön så långt ut och dels så är hon alldeles för "sugen på att få tag i den så hittills inga problem, ser fram emot att träffa er igen saknar skrutten och har en liten kille här som är nästan samma skrot o korn

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annica björnfot - 26 december 2011 15:39

Nu är parningen ett faktum och bara att vänta och se om det blir något. Jag kommer att skriva mest i Valpdagboken / dräktighetsdagboken  nu framöver  och bara om det händer något väldigt speciellt  skriver jag här .  Det ena som troligen är av intres...

Av annica björnfot - 19 december 2011 15:04

Nu blir det nog lite lugnt ett tag framöver på denna blogg,  bara om det händer något väldigt speciellt   för det stora i flocken är ju  förhoppningen om att  K-kullen är på väg  ,o).   Salsa  parad med Bruno  18 dec   och valpar väntas  runt vecka...

Av annica björnfot - 10 december 2011 17:57

Ja som ni förstår går inte bloggandet riktigt så som jag hade tänkt mig , jag är inte riktigt överens med den här bloggsidan  ännu  men jag jobbar på det , tycker att vissa saker är lite motiga osv   men  det blir kanske bättre.   Nu ska jag skri...

Av annica björnfot - 12 november 2011 11:35

riktigt roligt att pojkarna från kenneln visat framfötterna  även om alla inte syns i resultatlistorna.   Morris  har ju förutom sina fina vattenprov och grundprovet  blivit  viltspårschampion.  Ur sista kullen har jag träffat alla 4 pojkarna under d...

Av annica björnfot - 12 november 2011 11:35

riktigt roligt att pojkarna från kenneln visat framfötterna  även om alla inte syns i resultatlistorna.   Morris  har ju förutom sina fina vattenprov och grundprovet  blivit  viltspårschampion.  Ur sista kullen har jag träffat alla 4 pojkarna under d...

Ovido - Quiz & Flashcards